7 November 2011

Masih perlukan Terry

Pengurus England, Fabio Capello mengesahkan ketua pasukan, John Terry berada dalam senarai skuad bertemu juara dunia, Sepanyol dan Sweden meskipun sedang disiasat kerana dakwaan melontar kata-kata berunsur perkauman.Terry menjadi subjek utama siasatan pihak polis serta Persatuan Bola Sepak (FA) England kerana dikatakan melemparkan kata-kata berunsur perkauman kepada pertahanan Queens Park Rangers (QPR), Anton Ferdinand ketika Chelsea tewas kepada kelab itu.

 Capello bagaimanapun tidak mengetepikan pemain pertahanan England itu pada aksi perlawanan persahabatan antarabangsa, sebaliknya menegaskan ketua pasukan England itu tidak bersalah selagi tidak menerima sebarang hukuman.

Capello yang mengumumkan barisan pemainnya itu semalam berkata, Terry disenaraikan selepas beliau bermesyuarat bersama pengurusan kanan FA minggu lalu berhubung isu berkenaan.

“Dia berada dalam skuad kerana kami sudah berbincang bersama FA mengenai Terry. Bagi saya dia tidak bersalah selagi belum dikenakan sebarang hukuman. Atas alasan ini, saya menyenaraikannya,” katanya.

Capello berkata, bagaimanapun beliau sudah memberi penjelasan kepada pemain Chelsea itu bahawa dia tidak akan beraksi untuk kedua-dua perlawanan persahabatan yang menyaksikan England akan bertemu Sepanyol di Stadium Wembley pada Sabtu sebelum bertemu Sweden tiga hari kemudian.

“Saya sudah beritahu Terry yang saya tidak pasti sama ada dia dapat bermain kerana saya mahu melihat aksi beberapa muka baru. Jika kami berdepan masalah kecederaan atau penggantungan pemain, dia mungkin boleh diturunkan,” kata Capello yang turut memaklumkan perkara itu kepada pengurus Chelsea, Andre Villas-Boas.

“Saya rasa Terry tidak berdepan sebarang masalah setakat ini. Kami perlu melihat kepada siasatan FA dan polis mengenainya tetapi bagi saya, dia tidak bersalah sehinggalah benar-benar didapati bersalah.” Capello berkata, secara umum beliau tidak pernah menyaksikan cercaan berunsur perkauman dalam skuad England ataupun pada saingan liga.

“Saya tidak pernah dengar atau melihat sendiri masalah perkauman dalam bola sepak England. Penyokong tidak pernah mengejek pemain berkulit hitam. Penyokong hanya mengejek pemain kerana n meninggalkan kelab dan menyertai kelab lain,” katanya.[sumber]

0 Pengulas Sukan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...